Gépiparisok Lengyelországban, a magyar-lengyel barátság jegyében

Pedagógusként, nevelőként, felelős állampolgárként számtalan dolgot szeretnénk átadni a fiatalabb generációknak, tömérdek tapasztalati lehetőséget próbálunk kínálni nekik, hogy boldogulhassanak felnőtt életükben.

A Waclaw Felczak Alapítvány támogatásával iskolánk 12. c osztályának tanulói, és kísérő tanáraik (Samu Sándor tanár úr, Balogh Szabolcs tanár úr és Vincze Anita tanárnő) október 23-a és 25-e között egy lengyelországi kirándulás során ilyen tapasztalati lehetőséget kaptak, mely során további megismerésre/tanulásra impulzust adó projektben vehettek részt.

Utazásunk célja, elsősorban benyomások szerzése Lengyelországról, az épített és természeti környezetről, a kultúráról, a magyar-lengyel történelmi emlékhelyek meglátogatása, a lengyel-magyar barátság megtapasztalása, valamint az osztályközösségben megélt élmények bővítése, mélyítése volt.

Október 23-án hajnali 5 órakor autóbusszal Csornán át indultunk, ahol felvettük lengyelül jól beszélő utaskísérőnket. Hosszú, szünetekkel megszakított út után délután 3 órára érkeztünk Auschwitz bejáratához. A szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő ellenőrzés után két csoportra osztották a társaságot, a csoportok magyar nyelvű idegenvezetéssel ismerhették meg a népirtás, terror szimbólumává vált koncentrációs tábor történetét.

A szögesdrótok, a megmaradt épületkomplexumok, a rengeteg látogató ellenére tapasztalható végtelen csend nyomasztó hatása, a szenvedés látható, és kézzelfogható jelei mindannyiunk számára megterhelőek voltak.

A kirándulás második reggelén korán indultunk Tarnowba. Először Bem Apó szarkofágját tekintettük meg, amelyet egy mesterséges tóban kialakított kis szigeten felállított hat korinthoszi oszlop tetején helyeztek el. A történelmi hátteret ismerve is azt éreztük, méltó helyen nyugszik a gyermekkorunk óta ismert hős. Bem apó szülővárosában lépten-nyomon a magyar-lengyel baráti viszony bizonyítékaival találkoztunk. Az emlékhelyeken magyar feliratok, szalagok, koszorúk, a Krakowska utcában felállított székelykapu, mögötte a Petőfi tér, a költő bronz mellszobrával, Forgon Mihály és Lippóczy Norbert kopjafáival.

Délután Krakkó városának megismerése következett: a Királyok útja, a Bursa Hungarorum, a Balassi emléktábla, Piactér, Posztócsarnok, Mária templom, Flórián kapu, Barbakan.

Kirándulásunk utolsó napját a közös reggeli és Krakkótól való búcsúzás után a Limanowa melletti Jablonec magaslaton található I. világháborús csatahelyszín és sírkert felkeresésével folytattuk. Kegyeletünket róttuk le a limanowai áttörés magyar hősei előtt, megnéztük Muhr Ottomár kápolna mauzóleumát.

Egy ország, egy nép megismerésére természetesen három nap kevés, de ez a három nap nagyban hozzájárul ahhoz, hogy tanulóink kíváncsiak, nyitottak legyenek Lengyelországra, a lengyel népre, érzékenyek legyenek a hagyományosan jónak tekinthető lengyel-magyar kapcsolatokra, azok ápolására, hiszen ez számukra nem elméleti kérdés.

Mindehhez a lehetőséget, a Waclaw Felczak Alapítvány pályázata biztosította, amit ezúton is tisztelettel köszönünk.

Vincze Anita, a 12. c osztályfőnöke

Az eseményen készült képek itt érhetők el.

Iskolánk az idei évben is részt vesz a  Pénzügyi és Vállalkozói Témahét (Pénz7) programjaiban.

Eseménynaptár

20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kövess minket közösségi oldalainkon:

Belépés a közösségi szolgálat portálra:

Kérjük adójának 1%-ával támogassa az iskolai alapítvány működését.

Az  iskolai alapítvány tevékenységéről ide kattintva kaphat további információt.